![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjquWlNQI8v_W4_e21AmKYpPZH5ktwElrtkGWFijhU-FaUchRkdunP7iC6QGPd44_sCb6tZWY5qATajaTiPOlyQXpHW0iDe0cz2vjjXDTZDMVMZecr-BWeUmFvpMMj1n6Avh1-g4EFQZCsH/s400/noi.credevamo.jpeg)
the Risorgimento in the film is presented as the result of a broader movement that is ideal from a distance (Ludovico Muratori and others) and is powered by Romanticism. Romantica is the representation of environments bundles of sentimentality, the duality of misery - noble, elegant and gorgeous at the opera house, the cry of the poor people forced to live in old and dilapidated shacks. Romantics are the conspirators watched over by a dull state police ready to crush any subversive action. Romantic Exiles who believe and hatch in the heart of patriotic ideals, romantic Italian and the persecuted from areas of Europe where he weighed more oppression of the Austrian Empire. In the second episode is represented Montefusco prison where many patriots were imprisoned, nobles and common people who aspire to make Italy a nation where they could be made il sogno-bisogno di libertà, uguaglianza e indipendenza. E qui Martone ci sottolinea le lunghe discussioni, spesso inconcludenti, prima di approvare un progetto, una linea politica, precorrendo i vacui dibattiti nel nostro odierno Parlamento. Italia repubblicana o monarchica? Scontri verbali, patteggiamenti e ricatti si intrecciano e si susseguono. Nel terzo incontreremo Felice Orsini, l’attentatore di Napoleone III che metterà in pericolo l’alleanza dei francesi con i Savoia per una eventuale quanto probabile guerra contro l’Austria tanto sapientemente preparata da Cavour, vero regista, spesso occulto, dell’Unità d’Italia. Infine il quarto e ultimo episodio del film: “1862”. La presenza del Generale Garibaldi aleggia sovrana sulla folla dei volontari accorsi per completare il sogno di Roma capitale, e l’eroe dei due monti è ancora una volta pronto a guidare l’estrema sfida a Pio IX, sottovalutando l’opposizione della Francia, nazione protettrice del piccolo stato del Vaticano. Sull’Aspromonte Garibaldi viene ferito e subito trasferito in Sardegna. I garibaldini senza guida vengono dispersi e il Meridione rimane in mano a gruppi di banditi sovvenzionati dai Borboni ancora per molti anni, e sarà una lunga guerra civile che provocherà tante vittime e arretramento sociale. “Noi credevamo” è un film che invita a sperare e a riflettere nell’avvenire di un’Italia migliore. Credevamo di raggiungere uguaglianza e giustizia e libertà per tutti i cittadini. Ciò è avvenuto? Il film non stanca e lo si può rivedere più di una volta perché tratteggia con abilità e poetica leggerezza personaggi, figure, ambienti, momenti tragici della nostra storia con trasporto e passione senza mai esprimere giudizi sugli avvenimenti narrati. Sostiene il Martone di non avere girato il film per la ricorrenza dell’anniversario dell’Unità d’Italia, e gli crediamo come crediamo che “gli uccelli non cantano prima dell’alba” come si sente bisbigliare dalle labbra di un popolano verso la fine dell’opera. Pensiamo però che ci abbia voluto dire: “Smettete di scrivere la storia d’Italia inneggiando alla via the national lament where prevails the tendency to fragmentation and localism. "In truth there has been no Italians from the outset a genuine story, the birth of the nation's anti-rhetorical and perhaps even pay for this debt was not feeling generated by the same land, beneficiaries of the same culture. Martone presents an Italy poor and at the same time full of energy and ideals, he tells us to remain faithful to our future, our past: the Risorgimento. Listening to Giuseppe Galasso at a conference in Turin, we recorded the following statement "... that the Renaissance can do a lot of criticism is something simple and easy, but you can not deny the fundamental and decisive positive that it has had in the history of ancient Italy. The Renaissance is not the starting point of the Italian national history but the end point that has put the head in a great historical process. Piedmont, Lombardy, Veneto, Tuscany, Emilia, Naples, Sicily, as well as others, gave up their ancient tradition of regional independence in the context of Italian culture. "We add:" The Renaissance was a great human revolution and civil. We must be faithful to our past and remain bound to its ideals. "Martone has already revealed his work with fragments of history that have remained invisible for so long hidden or say, without detracting from the greatness of those who had united Italy. A film to see "We believe" because it invites us to reflect on our recent past with candor and careful thoughtful lightness.
Giacomo Giannone
0 comments:
Post a Comment